måndag 15 januari 2024

Lektion 4 " Uppföljning av laboration med pendel "

Uppstart

I dagens lektion ska vi analysera resultaten från laborationen med pendelrörelsen. 

Du ska få börja med en simuleringsövning och sedan ska vi titta på resultaten som ni fick.

Arbetspass

Eget arbete

Testa och pröva olika funktioner, klicka på gula länken !

https://phet.colorado.edu/en/simulations/pendulum-lab

Parvis arbete

Ni får titta på en grupps mätningar som genomfördes under laborationen med pendelns periodtid.

- Hur kan ni avgöra om det är längd eller vikt som avgör periodtiden ? Samtala parvis.

Gemensamt arbete

https://app.begreppa.se/videos/fysik/krafter-och-rorelser/vad-ar-fritt-fall

Frågor till filmen:

1. Vad kallas kraften som drar föremål in mot jordklotets centrum ?

2. Beskriv begreppet " fritt fall ".

3. Vilka vanliga missförstånd finns om " fritt fall " ?

4. En sten som faller ned mot marken har en rörelse med ökande hastighet. Vad kallas den typen av rörelse ?

5. En sten släpps från en hög bro. Vilken hastighet har stenen efter 3 sekunder ? Hur många kiolometer per timma motsvarar den hastigheten ?

6. Vilken av kulorna når marken först ?

a ) Kalle skjuter iväg en gevärskula och siktar rakt fram.

b ) Stina låter samma sort kula samtidigt falla fritt mot marken.

7. På nöjesfältet kan vi ofta få uppleva en åkattraktion med " fritt fall ". Vilka krafter finns här som gör att det ej blir ett fritt fall ?

8. Om vi genomför ett experiment med fritt fall på månen så skulle vi upptäcka att ................

Snabbt klar ?

Extrauppgift: Kraftkrysset, hur många ord hittar du ?


Avslut

https://app.begreppa.se/videos/fysik/krafter-och-rorelser/galileo-galilei-och-lagen-om-fallande-kroppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.