fredag 17 mars 2017

Uppdrag 2 och 3



Kan en skruv flyta?

Förutsägelse eller gissning, vad är skillnaden?

Hur påverkar vikten ett föremåls flytförmåga ? Hur var det i uppdrag 2? Var det bara lätta föremål som flöt?

Vad ska jag utveckla under temat?

  • Lära mig naturvetenskapligt arbetssätt. Genomföra mätningar på ett riktigt sätt och anteckna mina resultat
  • Kunna samtala, resonera och dra slutsatser.
  • Förståelse för olika begrepp och redogöra för vad som påverkar om ett föremål flyter eller sjunker
E: Du deltar i arbetet och genomför mätningar på enkelt sätt. Du antecknar dina resultat till viss del. Du deltar till viss del i samtal och kan ge något exempel på förklaring till varför det flyter eller sjunker. Du kan redogöra för några begrepp.

C: Du genomför de flesta mätningarna med god säkerhet. Du antecknar dina resultat. Du deltar i samtal och kan tillsammans med andra komma fram till förklaringar. Du kan till stor del redogöra för de olika begreppen och kan med hjälp av fysikens språk ge förklaringar till varför vissa saker flyter eller sjunker.

A: Du genomför mätningar med stor säkerhet. Du antecknar alla resultaten och reflekterar kring dem.
Du deltar aktivt i samtal där du resonerar och drar egna korrekta slutsatser.
Du har mycket stor förståelse för de olika begreppen och kan utifrån dina kunskaper dra egna slutsatser i obekanta situationer. 


Laboration

  • Arbetsblad
  • 14 föremål OBS!!!! det finns två olika sorters plaster. Vit plast är PE-plast och genomskinlig plast är akrylplast.
  • Låda eller mugg med vatten
  • 1 tallrik
Följ instruktionerna på sidan 10. Punkt 1-3.
  1. Förutsägelser, 
  2. Motivera flyta/sjunka. Har det någon betydelse vad föremålet väger eller hur stort det är? Anteckna på arbetsbladet
  3. Testa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.