Materiel:
- Balansvåg
 - Fjäderklämma
 - Plaströr
 - Tejp
 - 4 stora o 4 små cylindrar
 - Modellera
 
- Tillverka två lercylindrar. En stor och en liten
 - Väg dem på balansvågen
 - Skriv på tavlan vad era lercylindrar vägde
 
MEDIANVÄRDE STOR LERCYLINDER ???? STORA GEM
MEDIANVÄRDE LITEN LERCYLINDER  ???? STORA
- Tillverka ett mätverktyg. Se punkt 4 på sidan 19 i boken.
 - Förutsägelser om volymen. Vad händer med vattennivån när ni sänker ned små cylindrar och stora cylindrar?
 - Kommer det bli någon skillnad mellan metallcylindern och akrylcylindern?
 - Sänk ned en cylinder i taget och anteckna hur mycket vattennivån stiger. Använd klämman för att hålla fast cylindrarna.
 - Skriv upp era resultat på tavlan
 
Stor cylinder vattennivån steg: ???? cm ( centimeter )
Liten cylinder vattennivån steg: ???? mm ( millimeter )
          Diskussionsfrågor på sidan 19. 
- Vad observerade ni när ni höll cylindrarna under vattnet? Var det något som förvånade dig?
 - Kan du komma på någon möjlig förklaring till det som hände?
 - Skriv in era svar i bloggens kommentarsfält.
 
Arbetsuppgift " Arkimedes "
- Läs berättelsen om Arkimedes på s.20. Finns att lyssna på, klicka här!
 - Gör din egen förklaring till Arkimedes upptäckt.Skriv och rita bilder i ert arbetshäfte eller i en powerpoint. Tänk att din berättelse ska förklara för någon som aldrig hört talas om Arkimedes och hur han kunde bevisa att kungen blivit lurad.
 - Mall för arbetet:
 
- Inledande beskrivning av Arkimedes som person. Var kom han ifrån? När levde han ? Vad sysslade han med ?
 - Beskriv uppdraget från kungen.
 - Förklara vad Arkimedes upptäckte när han badade.
 - Beskriv och förklara hur han säkert kunde avslöja guldsmeden. Beskriv hur han visade och förklarade för kungen att kungakronan var uppblandad med silver
 - Extrauppgift: Förklara begreppet densitet.
 
- Extrauppgift: Ta reda på vad guld och silver väger. Om smeden bara använt silver istället för guld till kungakronan, hur mycket hade då vattennivån stigit? Vilken densitet har guld och silver ?
 
Extrauppgift: Se filmklipp.
- Bearbeta texten i boken på s.30-32 och besvara frågorna på sidan 32. Texten finns att lyssna på här, klicka på länken.
 
- Max lyftkraft ser vi vid PE-cylindern ( längst till vänster i bilden ) eftersom den är helt nedsänkt i vattnet. Lyftkraften beror på hur mycket vatten som trängs undan. Mer vatten kan inte trängas undan.
 - Tyngdkraften nedåt är olika stor för de olika cylindrarna
 - Om vi flyttar lyftkraftspilen ( max lyftkraft ) så ser vi att den blir kortare än kraften nedåt för flera cylindrar Det betyder att lyftkraften inte räcker. De sjunker.
 









Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.