Mål: Att med fysikens begrepp förklara hur åska bildas och hur man på olika sätt kan skydda sig mot den.
Vi ska börja med att se på filmen. Anteckna stödord/rita bilder och återberätta för en kamrat.
Enkelt försök: Gnid en ballong mot håret. Öppna en vattenkran och låt vatten rinna i en tunn stråle. För ballongen närma vattenstrålen och observera. Vad kan det bero på ?
Vi ska börja med att se på filmen. Anteckna stödord/rita bilder och återberätta för en kamrat.
Enkelt försök: Gnid en ballong mot håret. Öppna en vattenkran och låt vatten rinna i en tunn stråle. För ballongen närma vattenstrålen och observera. Vad kan det bero på ?
Moln kan bli elektriskt laddade
- I molnet finns både plusladdningar och minusladdningar i svävande vattendroppar
- Inne i molnet så omvandlas vattendroppar till is
- När isklumparna blivit stora så faller de ner genom molnet och drar bort elektroner från vattendropparna. Jämför med ballongen.
- Då blir de fler elektroner längst ned i molnet och fler plusladdningar längre upp i molnet
- Elektronerna längst ned i molnet drar sig mot markens plusladdningar. När molnet laddar ur sin elektroner så värms luften upp och det bildas ett ljussken.
Bra eller dåligt? Motivera
- Att ställa sig under ett träd när det åskar
- Att låta datorn vara inkopplad
- Att vara ute på sjön
- Att gå med ett uppfällt paraply ute på fotbollsplanen
- Att sätta sig i en bil
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.