onsdag 16 september 2015

  1. Läs berättelsen om Arkimedes på s.20. Finns att lyssna på, klicka här! 
  2. Gör din egen förklaring till Arkimedes upptäckt.Skriv och rita bilder i ert arbetshäfte eller i en powerpoint. Tänk att din berättelse ska förklara för någon som aldrig hört talas om Arkimedes och hur han kunde bevisa att kungen blivit lurad.
  3. Mall för arbetet:
  • Inledande beskrivning av Arkimedes som person. Var kom han ifrån? När levde han ? Vad sysslade han med ?
  • Beskriv uppdraget från kungen.
  • Förklara vad Arkimedes upptäckte när han badade.
  • Beskriv och förklara hur han säkert kunde avslöja guldsmeden. Beskriv hur han visade och förklarade för kungen att kungakronan var uppblandad med silver
  • Extrauppgift: Förklara begreppet densitet.
Byt arbete med en kompis och ge kamratrespons ( Two stars and a wish )

Extrauppgifter:

  1.  Ta reda på densiteten för  guld och silver. 


    2. Om smeden bara hade använt silver istället för guld till kungakronan, hur mycket 
        hade då vattennivån stigit? Ledtråd: Jämför densiteten

    3. Beräkna densiteten för metallcylindern och akrylcylindern.

  • Plocka fram bägare och cylindrar. Bägare finns på torkställning ovanför vattenhon.
  • Väg era cylindrar på digitalvågen. Anteckna resultatet.
  • Fundera på hur ni kan få fram volymen av cylindrarna.
  • Bägarna är graderade i ml ( milliliter ) 1 ml = 1 kubikcentimeter.
  • Beräkna densiteten. Massan / Volym.
  • Vattnets densitet är 1 gram / kubikcentimeter
  • Använd era resultat och försök ge en förklaring till varför cylindrarna sjunker i vatten.



Extrauppgift: Se filmklipp.




  1. Bearbeta texten i" Fysik direkt " boken på s.30-32 och besvara frågorna på sidan 32. Texten finns att lyssna på här, klicka på länken. Böcker finns att låna i främre väggskåpet till höger närmast fönstersidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.