- Läs berättelsen om Arkimedes på s.20. Finns att lyssna på, klicka här!
- Gör din egen förklaring till Arkimedes upptäckt.Skriv och rita bilder i ert arbetshäfte eller i en powerpoint. Tänk att din berättelse ska förklara för någon som aldrig hört talas om Arkimedes och hur han kunde bevisa att kungen blivit lurad.
- Mall för arbetet:
- Inledande beskrivning av Arkimedes som person. Var kom han ifrån? När levde han ? Vad sysslade han med ?
- Beskriv uppdraget från kungen.
- Förklara vad Arkimedes upptäckte när han badade.
- Beskriv och förklara hur han säkert kunde avslöja guldsmeden. Beskriv hur han visade och förklarade för kungen att kungakronan var uppblandad med silver
- Extrauppgift: Förklara begreppet densitet.
Extrauppgifter:
- Ta reda på densiteten för guld och silver.
2. Om smeden bara hade använt silver istället för guld till kungakronan, hur mycket
hade då vattennivån stigit? Ledtråd: Jämför densiteten
3. Beräkna densiteten för metallcylindern och akrylcylindern.
- Plocka fram bägare och cylindrar. Bägare finns på torkställning ovanför vattenhon.
- Väg era cylindrar på digitalvågen. Anteckna resultatet.
- Fundera på hur ni kan få fram volymen av cylindrarna.
- Bägarna är graderade i ml ( milliliter ) 1 ml = 1 kubikcentimeter.
- Beräkna densiteten. Massan / Volym.
- Vattnets densitet är 1 gram / kubikcentimeter
- Använd era resultat och försök ge en förklaring till varför cylindrarna sjunker i vatten.
Extrauppgift: Se filmklipp.
- Bearbeta texten i" Fysik direkt " boken på s.30-32 och besvara frågorna på sidan 32. Texten finns att lyssna på här, klicka på länken. Böcker finns att låna i främre väggskåpet till höger närmast fönstersidan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.