söndag 6 oktober 2013

Instuderingsfrågor att besvara och lämna in.



Under v.41 får ni arbeta med instuderingsfrågor. Ni blir indelade i par och det räcker om en av er skickar in svaren. Ni kan komplettera med bilder som lämnas in på lektionstid. Kom ihåg att skriva namn på allt som skickas in.




  1. Ge exempel på något som flyter och förklara varför det flyter.
  2. Ge exempel på något som sjunker och orsaker till att det sjunker
  3. Varför kan en sak flyta i saltvatten men sjunka i sötvatten?
  4. Du har två cylindrar med samma volym, den ena sjunker och den andra flyter. Orsak?
  5. Du har två cylindrar som väger lika mycket, den ena sjunker och den andra flyter. Orsak?
  6. Klicka på länken, uppgifter finns i skärminspelningen
  7. Förklara begreppen: Volym, Massa, Tyngd, Densitet och Kraftmoment
  8. Klicka på länken och besvara frågorna.
  9. Beskriv hur man kan mäta volymen av t.ex. en liten sten, med hjälp av mätglas och vatten. Ge ett exempel och visa hur ni kommit fram till volymen.
  10. Vad menar man med att kalibrera?
  11. Förklara varför is flyter på vatten.
  12. Beskriv hur man kan ta reda på vad vatten väger. Du får använda en plastkopp, våg och vatten.
  13. Förklara hur Arkimedes kunde vara säker på att kungakronan var falsk.
  14. Ge några exempel på vad som är typiskt för naturvetenskapen ( naturvetenskapens karaktär, övningen med upponedvända lapparna )
  15. Gör en egen fråga med svar och som hänger ihop med det vi lärt oss.

E: Ni kan till viss del redogöra för problemställningar och begrepp i mer än hälften av frågorna. Ni förklarar delvis och använder enkla resonemang. Ni kan delvis utföra någon beräkning.

C: Ni kan redogöra på ett utförligt sätt och med motiveringar för de flesta av problemställningarna. Ni använder de flesta av fysikens begrepp på ett riktigt sätt. Ni visar förståelse i beräkningar och räknar de flesta uppgifterna rätt. Ni kan formulera en egen fråga som hänger ihop med temat flyta eller sjunka.

A: Ni redogör  korrekt för alla problemställningar med utförliga beskrivningar ( text, bilder och beräkningar ) och använder fysikens språk och begrepp på ett riktigt sätt. Ni visar säkerhet vid beräkningar och kan formulera en egen fråga med svar som visar på en djup förståelse och som hänger väl ihop med temat flyta eller sjunka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.