Vad lärde ni er förra lektionen? Kan ni beskriva hur en forskare arbetar? Är naturvetenskap en sanning?
Förklara med egna ord vad du lärde dig när vi prövade om plastlådan flöt när vi ställde en person i den.
Uppdrag 8
Materiel:
- balansvåg
- fjäderklämma
- plaströr
- tejp
- 8 stora o små cylindrar ( ni får samsas om dem )
- modellera
- Tillverka två lercylindrar. En stor och en liten
- Väg dem
- Skriv på tavlan vad era lercylindrar vägde
MEDIANVÄRDE STOR LERCYLINDER 17 STORA GEM
MEDIANVÄRDE LITEN LERCYLINDER 3 STORA OCH 1 LITEN
- Tillverka ett mätverktyg. Se punkt 4 på sidan 19 i boken.
- Förutsägelser om volymen. Vad händer med vattennivån när ni sänker ned små cylindrar och stora cylindrar?Vattennivån steg mer för de stora cylindrarna
- Sänk ned en cylinder i taget och anteckna hur mycket vattennivån stiger. Använd klämman.
Stor cylinder vattennivån steg 1 cm
Liten cylinder vattennivån steg 2-3mm
- Skriv upp era resultat i arbetsblad 4
- Diskussionsfrågor
En tanke var att metallcylindern skulle ta mera plats.
Träcylindern kanske ta mindre plats.
Diskussion: Hur ska vi förklara att vattennivån stiger lika mycket?
- Lika stora
- Vikten spelar ingen roll. Det är bara hur stora de är
- Alla är solida.
- Jämför med en innebandyboll och en tennisboll. Tennisboll tränger undan mer vatten.
- Ju mer kompakta de är desto mindre vatten trängs undan
V.39
- Läs berättelsen om Arkimedes på s.20. Finns att lyssna på, klicka här!
- Skriv eller rita bilder och gör din egen förklaring till Arkimedes upptäckt.
- Extrauppgift: Ta reda på vad guld och silver väger.
- Max lyftkraft ser vi vid PE-cylindern eftersom den är helt nedsänkt i vattnet. Lyftkraften beror ju på hur mycket vatten som trängs undan. Mer vatten kan inte trängas undan.
- Tyngdkraften nedåt är olika stor för de olika cylindrarna
- Om vi flyttar lyftkraftspilen ( max lyftkraft ) så ser vi att den blir kortare än kraften nedåt för flera cylindrar Det betyder att lyftkraften inte räcker. De sjunker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.