Välkomna till skolan och ämnet Fysik!
Vi kommer att arbeta med ett tema som heter flyta eller sjunka.
Ni känner säkert till " NTA-lådorna" och det här är en av dem som vi kommer att använda under höstterminen.
Tanken med temat är att ni ska arbeta på ett naturvetenskapligt sätt ( undersöka och dra slutsatser )
Föra samtal om det vi upptäcker och dokumentera resultaten.
Det är viktigt att man deltar aktivt och tar ansvar för material och att man antecknar noga.
Era kunskaper bedöms efter hur ni praktiskt arbetar med temat, er förmåga att dra slutsatser och förklara och hur väl ni redovisar era olika mätningar.
Ni kommer att arbeta parvis och vi kommer att växla så ni arbetar med olika klasskamrater under temat.
Vi kommer att bearbeta alla uppdrag förutom uppdrag 11.
Idag börjar vi med uppdrag 1
- Diskussion i helklass. Ge exempel på vad som sjunker/flyter. Vi antecknar på bloggen
- Orsaker till att de flyter/sjunker
- Studera de mystiska pärlorna. Kommer de att flyta eller sjunka?
- Arbetshäfte. Skriv namn och anteckna några föremål som du tror flyter/sjunker
- vi kollar igenom tema häftet.
- Hemuppdrag ta med något som du tror flyter/sjunker
Vad flyter? Boll, Frigolit, Ruttet ägg, Plastmugg, Flytväst
Varför? boll: det är i luft i bollen, bollar som är lätta flyter bra, luft är lättare än vatten, som en ubåt som släpper ut luft i olika luftrum och flyter upp.
Frigolit är lättare än vatten, Innehåller mycket luft, frigolit är mycket lätt.
Äggen blir fyllda med gas, gaser är lättare än vatten,
Plastmuggen är gjord av ett lätt material, tunt material bryter ej ytspänningen, fylld av luft.
Flytvästen har luft i sig, kanske någon sorts skumgummi eller svamp som det är plast runt om.
Till på onsdag så ska ni ta med ett föremål som flyter eller sjunker ( vi ska pröva och göra förutsägelser )
Till på onsdag så ska ni ta med ett föremål som flyter eller sjunker ( vi ska pröva och göra förutsägelser )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.